Seyir Defterim

Kendi ihtiyaç ve düşüncelerimizi kentin önceliği olarak yorumlamayız...

Kentime Notlar - Ekim 2024

“Kentin markalaşması, kentin diğer kentlerden farklı olan güçlü yanlarını vurgulayacak; kente kültürel, ekonomik ve sosyal anlamda değer katacak biç imajın oluşturulması stratejisidir.”

Anafartalar Caddesi… Ankara'nın ilk modern dükkân, kafe ve eğlence merkezlerinin kurulduğu yer olmasının ötesinde içinde binlerce hikâyeyi barındıran, geleceğin ticaretine ve mimarisine yön veren, kentimizin en değerli kültürel bellek değerlerindendir.

Ankara Büyükşehir Belediyesi, tam 16 sene sonra katılımcı bir sürecin önünü açmak için “Ulus Modern Kültür ve Sanat Merkezi Ulusal Mimari Proje Yarışması” düzenledi.

Katılımcı süreci devam ettirmek amacıyla:

• En Güzel Pencere, Balkon ve Teras Tasarım Yarışması,

• Cadde ve Sokak Tabelaları, Bina Kapı Numaraları, Mimari Tanıtım Tabelaları Yarışması,

• Özgün Ankara Fontu Yarışması,

• Sağlık Çalışanlara Şükran Anıtı ve Anma Mekânı Proje Yarışması düzenlendi.

Milletler Dünya Turizm Örgütü’ne (UNWTO) göre kent turizmi; idare, üretim, ticaret ve hizmetler gibi tarım temelli olmayan ekonomik faaliyetlerin görüldüğü ve taşımacılık gibi konularda düğüm noktası olma özelliği ile kendine özgü nitelikleri bulunan kentsel alanda gerçekleşen bir turizm aktivitesidir. Turistlerin kent merkezlerine giderken en fazla önem verdikleri sebeplerden ilki ulaşım ve konaklama merkezleridir. Araştırmalara göre turistler kentte en az 2 gün konaklamaktadır. Avrupa Seyahat Monitörü verilerine göre piyasa payının %18'ine sahip olan kent turizmi, diğer seyahat türlerine göre turistlerin gittikçe daha çok tercih ettikleri bir seyahat türü haline gelmiştir.

En popüler destinasyon merkezi olan Paris ve Londra'nın yanı sıra Roma, Viyana, Amsterdam, Venedik, Prag, Münih, Brüksel, Berlin ve New York, kent turizminin yaygın olduğu kentlerdir. Dünya Seyahat Monitörü’nün verilerine göre ziyaretçilerin %51”i havayolu, %23'ü araba ve %26'sı diğer ulaşım araçlarını tercih etmektedir. Yani turistlerin bölgeye gelebilmesi için direkt uçuşlar öncelik verilmesi gerekin bir konudur. Kent turizmini tercih edenlerin %49'u yüksek derece, %35'i orta derece ve %16'sı düşük derece eğitim düzeyindedir.

Kente gelen turist, deniz kıyısına gelen turistten daha fazla harcama yapmaktadır. Deniz-kum-güneş konseptinde hizmet veren turizm bölgelerinde, turistler genellikle her şey dahil 5 yıldızlı otellerde konaklamaktadır. Otel dışına çıkmayı tercih etmediklerinden daha az harcama yapmakta ve ülke ekonomisine daha az katkıda bulunmaktadırlar. Oysa kent turizminde turistler, daha kısa süreli konaklamalarına rağmen daha çok harcama yapmaktadır.

“Kente karşı işlenen suçlara “Dur!” diyebildikçe, bu kent Mustafa Kemal Atatürk'ün Ankara’sı olarak kalabilir.”

Bir yerin turistik çekim bölgesi olabilmesi için bazı özelliklere sahip olması gereklidir. Bölgenin tarihi dönemlere ait bilimsel, dini ve sanatsal değerleri, dili, mimari yapıları, yöresel mutfağı, festivalleri, sergileri, fuarları, müzeleri, el sanatları, zanaatları vb. birçok özelliği kültürel çekiciliğinin göstergesidir.

Örneğin İspanya Bilbao'daki ultramodern Guginhaym Müzesi, kentin görünüşünü iyileştirmiş, ziyaretçi ve yatırımcı sayısının artmasına yardımcı olmuştur. Spor müsabakalarına, olimpiyatlara ve etkinliklere ev sahipliği yapmak da kentin ve ülkenin imajını olumlu etkilemektedir. Örneğin, 1992 yılında Barselona'da düzenlenen Olimpiyat Oyunları, kentin tanıtımında büyük rol oynamış ve turizm potansiyelini arttırmıştır.

Kent merkezindeki eski binaların yeniden kullanımım sağlamak, kentin doğal alanlarını korumak, hava kirliliği ve kent trafiğini azaltmak için turistlerin özel otomobil kullanımını kısıtlamak, kent turizminin çevresel hedefleridir. Kentin markalaşması, kentin diğer kentlerden farklı olan güçlü yanlarını vurgulayacak; kente kültürel, ekonomik ve sosyal anlamda değer katacak biç imajın oluşturulması stratejisidir.

Görsel imajlar ve semboller, markalaşma üzerinde rol oynarlar. Örneğin Paris-Eiffel Kulesi, Londra-Big Ben Saat Kulesi, Moskova-Kızıl Meydan ve New York-Özgürlük Heykeli ile özdeşleşmiştir.

Ankara’nın kalbi Ulus’ta Atatürk Heykeli bakımsızlık içerisindeydi. Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Sayın Mansur Yavaş, göreve geldiğinde ilk iş olarak önce heykeli yıkattırdı, sonra da Anadolu Organize Sanayi Bölgesi’nin de desteğiyle anıt ve çevresini 94 yıl aradan sonra ilk kez aslına uygun olarak restore ettirdi.

Kentin imajı üzerinde etkili olan ve insanları kente çekme gücü olan bir diğer faktör de etkinliklerdir. Örneğin; Almanya'nın Ekim (Octoberfest) Festivali, Brezilya'nın Rio Karnavalı, İngiltere'nin Wimbledon Tenis Turnuvası gibi markalar dünyaca bilinmektedir.

Kentler, dünyadaki tanınırlıklarını arttırmak ve diğer kentlerden farklılaşabilmek için kendilerine özgü sloganlar ve logolar da üretebilmektedir. Örneğin; "Asya'nın Dünya Kenti' sloganıyla kendini pazarlayan Hong Kong, geleneksel ejderha motifini de şehir logosu olarak tescil ettirmiştir.

Kentte huzur iklimini sağlamak için kültür ve sanatı öne çıkartmak mecburiyetindeyiz. Kültür, sanat ve turizm ithal ikamesi olmayan bir sektördür. Kendi ihtiyaç ve düşüncelerimizi kentin önceliği olarak yorumlamayız. Kente karşı işlenen suçlara “Dur!” diyebildikçe, bu kent Mustafa Kemal Atatürk'ün Ankara’sı olarak kalabilir. Bu yüzden bu farkındalığa sahip, köklü kültür tarihimiz üzerinden bir markalama sağlayarak var olabileceğimizin altını çizmek istiyorum.

Diğer Yazılar