Seyir Defterim

İki teker, bize yeter...

Çevreye Notlar - Şubat 2021

“Keşke bu kenti 25 yıl yönetenler, 200 milyondan fazla aktif bisiklet kullanıcısı olan Çin’den; oyuncaklar, şişme dinozorlar, çeşit çeşit plastik çöp yığınlarını almak yerine, bisiklet kültürüne dair bir şeyler getirebilselerdi.”

Gelişen teknoloji ile değişen tüketim ve lüks alışkanlıklarımız, hareketsiz bir toplum meydana getirmeye başladı. Bugün birçok ülke, bu hareketsizliğe önlem alabilmek için devlet politikası geliştirmekte ve uygulanabilmesi için çalışmalar yapmaktadır. Yaklaşık her 3 kişiye bir otomobilin düştüğü Ankara, maalesef ki dünya başkentleri arasında bisiklet kullanım oranlarında çok gerilerde yer alıyor.

Keşke bu kenti 25 yıl yönetenler, 200 milyondan fazla aktif bisiklet kullanıcısı olan Çin’den; oyuncaklar, şişme dinozorlar, çeşit çeşit plastik çöp yığınlarını almak yerine, bisiklet kültürüne dair bir şeyler getirebilselerdi.

Ben toplumumuzun; bisikletin sağlığa, hava kirliliğine, çevreye, trafik sıkışıklığına ve ekonomiye ne gibi katkılar sağladığının farkında olduğunu biliyorum. Ankaralılar, bisiklet sürmeyi seviyor. Her uygun fırsatta binmek de istiyor ancak, vatandaşımızın en büyük tedirgin olduğu konu can güvenliği. (Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin yaptığı ankette “Bisiklet sürmeye sizi ne teşvik eder?” sorusunu vatandaşların %60’ı “Bisiklet ve motorlu taşıt yolunun fiziki olarak ayrılması” olarak cevaplandırmıştır)

Bisikletle ulaşım bir haktır. Anayasada ve Karayolları Trafik Kanunu’nda mevcut olan bu hakkı Ankaralılara bir seçim vaadi olarak değil bir gereklilik olarak değerlendiren Ankara Büyükşehir Belediye Başkanımız Sayın Mansur Yavaş’a ve ekibine çok teşekkür ediyorum.

“Geleceği değiştirmek için bugün harekete geçmezsek, yarını kaybetmeye mahkûm oluruz.”

Bisikletin; doğal kaynakların kullanımını azaltması, diğer ulaşım araçlarına yapılan harcamaları düşürmesi ve esnek hareketlilik sağlaması ile kent merkezlerinde ticari anlamda canlılık getireceği tahmin edilmektedir. New York Belediyesi tarafından yapılan bir araştırmada, bisiklet yolları olan caddelerdeki dükkânların, bisiklet yolu olmayan caddelere göre %49 daha fazla satış yaptığını kanıtlamıştır. Washington’da bisiklet kullanımı ekonomiye her yıl 3.1 milyar dolar katkı sağmaktadır. Almanya ise her yıl ülkesine gelip tatil yapan bisikletlilerden 12 milyar dolan kazanç elde etmektedir.

Dünya Sağlık Örgütü’nün araştırması, tüm Avrupa’nın Kopenhag kadar pedal çevirmesi halinde 76 bin kişi için iş imkânı yaratılacağını ortaya koymuştur. Dünya genelinde bisiklet kullanımı en yaygın olan 10 ülkenin 8’i Avrupa kıtasında yer alıyor. Kişi başına düşen bisiklet sayısına bakıldığında “Bisikletçiler Ülkesi” olarak bilinen Hollanda, bu listenin en tepesinde yer alıyor. Listede Hollanda’yı (%99) takip eden ülkeler sırasıyla; Danimarka (%80), Almanya (%76), İsveç (%64), Norveç (%61), Finlandiya (%60), Japonya (% 57), İsviçre (%49), Belçika (%48) ve Çin (% 37) Türkiye’nin bisiklet kullanım oranı ise sadece % 3..!

İklim krizinin etkileri her yerde hissediliyor. Kutuplardaki buzulların erimesi, deniz seviyelerinin yükselmesine neden oluyor ve kıyı bölgelerini tehdit ediyor. Aşırı sıcak hava dalgaları tarım üretimini olumsuz etkiliyor, su kaynakları azalıyor ve sağlık sorunlarına yol açıyor. Orman yangınları, kuraklık ve sel gibi olaylar daha sık ve şiddetli hale geliyor, milyonlarca insanı yerinden ediyor. Geleceği değiştirmek için bugün harekete geçmezsek, yarını kaybetmeye mahkûm oluruz. İklimi değiştirmek istiyorsak, önce kendimizi değiştirmeliyiz. Geleceğimizi inşa etmek, bugünün sorumluluklarını yerine getirmekle mümkündür. Bu da bilinçli insanlar olmamızla mümkündür. Bilinçli insanlar geleceği ısıtmak yerine, iklimi ısıtırlar.

Ankara Kent Konseyi Başkanı Halil İbrahim Yılmaz, Milli Kütüphane-Beşevler Bisiklet Yolu’nun ilk sürüş etkinliğinde yaptığı konuşma metni.

Diğer Yazılar